۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۰

شکاری خبر داد:

كاهش 50 درصدي مالاريا در استان هرمزگان

كاهش 50 درصدي مالاريا در استان هرمزگان

بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از كاهش 50درصدي انتقال محلي مالاريا در هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکاری ظهر سه شنبه در نشست کمیته علمی برنامه ملی حذف مالاریا در هرمزگان بیان داشت: با توجه به اجراي برنامه ملي حذف مالاريا در استان هرمزگان در 17 ماه گذشته هيچ موردي از بيماري مالاريا فالسيپارم محلي گزارش نشده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان هرمزگان با اشاره به اينكه برنامه ملي حذف مالاريا در استان رو به جلو مي باشد ،اظهار كرد: نكته قابل ذكردراين مورداين است كه باتوجه به چك هاي حشره شناسي درايستكاههاي سطح استان ، بيماريابي فعال در نقاط مالاريا خيز ، سم پاشي و اجراي برنامه هاي تحقيقاتي و پژوهشي  اين بيماري در استان كاهش بسيار چشمگيري داشته است.

شكاري افزود: باتوجه به مهاجر پذير بودن استان از نظر جمعيت غير ايراني خصوصا اتباع پاكستاني پتانسيل بلقوه در انتقال بيماري در جمعيت بومي در مناطق بندري است لذاجهت پيشگيري و مراقبت مستمر از بيماري فعاليتهاي بيماريابي درجهت شناخت به موقع ودرمان بيماري انجام مي گيرد.

وی با اشاره به كاهش 50درصدي انتقال محلي مالاريا در سالجاري گفت: 36 مورد مثبت مالاريا در استان از ابتداي سالجاري تاكنون به ثبت رسيده است كه از اين تعداد 35 مورد غير ايراني و يك نفر ايراني به بيماري مالاريا دچار شده است در حال حاضر موارد مثبت مالاريا را مهاجرين پاكستاني تشكيل مي‌دهد.

وي ادامه داد: از اين تعداد 34 مورد از نوع ويواكس و دو مورد فالسيپارم است كه بيشترين موارد در شهرستان هاي بندرعباس، بندرلنگه و قشم به ثبت رسيده است.

قائم مقام وزيربهداشت در استان هرمزگان از كاهش فاصله بروز علايم از تشخيص تا درمان بيماري مالاريا خبر داد و افزود : يكي از برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي در برنامه حذف مالاريا كاهش فاصله بروز علايم از تشخيص تا درمان به كمتر از 48 ساعت است كه اين مهم در سالجاري تحقق خواهد يافت.

اين مسئول با اشاره به اينكه حفظ دستاوردهاي برنامه ملي حذف مالاريا در استان هرمزگان بيان كرد: خوشبختانه در سال گذشته هيچ مورد مثبتي از مالاريا فالسيپارم محلي در استان مشاهده نشده است كه اين يكي از دستاوردهاي اين برنامه است.

شكاري با اشاره به نقش تحقيقات در اين برنامه خاطر نشان كرد : حفظ دستاوردها منوط به تلاش همه جانبه در همه بخشهاي بهداشتي درماني و پژوهشي است تا اعضا هيئت علمي و محققان دانشگاه همگام با كادر بهداشتي درماني  بتوانند در قالب يافته هاي علمي اين بيماري را در استان به صفر برسانند.

وي ورود غير مجاز اتباع خارجي به استان هرمزگان را از چالش هاي اساسي برنامه ملي حذف مالاريا دانست.

 

 

کد خبر 2114813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha